Ja je voelt je blij, want lekker leven is de leus🏝🇰🇭

15 februari 2018 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Hoi allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit een warm Cambodja..

Na mijn laatste reisverslag vertrokken we per bus naar Pyin Oo Lwin in Myanmar dit is het vakantieoort voor de iets rijkere Birmees, ik maakte deze stop omdat ik graag met de trein naar Hispaw wilde gaan en deze rit in totaal 12 uur duurde en door mijn bezoek aan Pyin Oo Lwin kon ik deze verkorte tot 8 uur. De treinrit staat bekend om de Goteik bridge een enorme brug in een prachtig dal waar je overheen rijd. Ik nam afscheid van mijn Franse vrienden en vertrok smorgens om 6 uur per trein naar Hispaw. Treinen in Myanmar zijn fascinerend zitten op een houten bankje boemel je door de meest mooie natuur. De trein rijd maar 40km per uur dus genoeg tijd om te genieten van de natuur..

Vanuit Hispaw vertrok ik terug naar Mandalay om hier door te vliegen naar Vientaine de hoofdstad van Laos. Door de grote hoeveelheid bommen die nog in de grond zitten is het (nog) niet mogelijk om de grens over land over te steken met Laos, en ik wilde niet weet drie dagen besteden om terug te gaan via Thailand. Dus besloot ik te vliegen..

In Vientaine liet in mijn kleding weer wassen bij de was service.. in Myanmar konden de meesten laundryservices zichzelf geen wasmachine veroorloven dus werden je kleren gewassen in de rivier.. het rook gewassen en het was gestreken maar alles behalve schoon 😉.

Vanuit Vientaine vertrok ik per bus naar Vang Vieng. Ik probeerde geld af te halen bij de ATM en daar werd mijn creditcard geweigerd.. twee dagen daarvoor in Myanmar was ik mijn gewone pinpas verloren dus na een "tour de pinautomaat" bekroop de paniek.. Oké geen geld meer.. wat dan? Precies Mama bellen! Ik had echt even paniek. Had nog niemand ontmoet in deze nieuwe plek die ik kon vragen om wat voor te schieten enz..

Gelukkig had ik mijn hostel 2 dagen vooruit betaald dus had ik in iedergeval een bed en ontbijt.. na 2 stressvolle dagen waarbij ik zo'n beetje de dagen doorbracht op mijn dorm (slaapzaal). De wereld rond reizen is geweldig maar als je geen geld aankan is het verschrikkelijk.. ik googlde zelfs naar tickets terug naar huis (die moeders dan moest betalen want dit lukte natuurlijk niet) bellend en chattend met de bank (van het kastje naar de muur) kreeg ik savonds eindelijk de bank aan de telefoon! Ze loste mijn problemen met de kaart op en ik kon weer terug gaan genieten.. Zonder die mama, met een gigantisch uithoudingsvermogen had ik nu terug in Nederland in de kou gezeten! Kun je nog zo zelfstandig zijn😉

Ik boekte 2 extra nachten want ik had nog niks kunnen zien van Vang Vieng. De volgende morgen ging ik tuben met mijn kamergenootje. Tuben houd in dat je per tractorband van bar naar bar drijft over de rivier, door wederom schitterende natuur. Een super ervaring, veel gelachen! We huurde moters om overdag de omgeving te verkennen en in de avond gingen we stappen, iets wat ik sinds Thailand niet meer gedaan had. (In Myanmar was dit niet toegestaan) Maar na 3 volle dagen van feesten was ik ook wel weer klaar om door te gaan. Ik vertok naar Luang Prabang in het Noorden van Laos. Hier bezocht ik de Quang Si watervallen, een van de mooiste van Azië. En ging ik naar de kapper.. Dit was niet zo'n succes van een puntje eraf.. maakte de kapster een cm of 5 eraf en ik kreeg een pony cadeau.. nadat ze de eerste schaar in mijn haren zetten zag ik dat het mis ging maar ingrijpen was te laat. Dus zat ik fake lachend mijn beurt uit.. Gelukkig groeit haar weer aan zullen we maar zeggen 😊

Na Luang Prabang vertrok ik per nachtbus naar Don Det (4000 islands) een busreis van 28 uur!! Je sliep in een bedje niet groter als 1,50 lengte en breedte en werd hier willekeurig ingedeeld met een vreemde ongeacht of je nu een stelletje was of je reisde met bekende.. de Laotiaan die langs mij lag was ook niet heel enthousiast met deze indeling..

Vanuit 4000 islands vertrok ik naar Siam Reap in Cambodja. De grens overgang staat bekend als een plek waar enorm veel scams plaats vinden, de douane medewerkers laten je betalen voor de gekste dingen (healthchecks, stempels, uitreiskosten) voor een dollar meer kon je het ook de bus organisatie laten regelen.. ik had mijn keuze dan ook snel gemaakt gezien ik geen zin had om twee uur lang te discussiëren met de douane..

Siam Reap staat bekend om de mooie tempels van Angkor Wat. Voor wie de eerste Tomb Raider film gezien heeft is dit bekend gebied. Ik ontmoeten drie gezellige dames waar ik waanzinnig fotogenieke tempels mee bezocht, savonds op de avond markt kwam ik er achter dat hier een Nederlandse snackbar zat!!! Met echte frikandellen speciaal, heerlijk na al die rijst en noodles. Dit was dan ook een beetje het ontmoetingsoort voor Nederlanders.

De volgende morgen gingen we kijken naar de zonsopkomst bij Angkor Wat. Althans de rest van ons groepje dan.. Ik heb heerlijk geslapen tegen een muurtje.. tsja de wereld rond reizen en snachts carnaval vieren tegelijk is blijkbaar erg vermoeiend! Ik werd met carnaval overweldigd door vele leuke filmpjes, foto's en videogespreken. Super bedankt hiervoor! Heb niks hoeven missen dit jaar! Dit was dan ook voor het eerst in 8 jaar dat ik geen moeite had met carnaval vieren op de Biest en in Valkenswaard tegelijkertijd.. 😁

Bij Ankor Wat werden we weer erg geconfronteerd met de grote hoeveelheid kinderarbeid in Azië. In Nederland is dit altijd een ver van mijn bed show geweest. Maar hier.. bij Angkor Wat liepen veel kleine kindjes (tussen de 3 en 7 jaar) rond die postkaarten, sleutelhangers en dergelijke prularia verkochten. Als je ze vriendelijk bedankte, smeekte ze je (nog net niet aan je been hangend) of je dit niet toch wilde kopen zodat ze hun school kunnen betalen.. verschrikkelijk om te zien... zo had ik eerder een gastheer van 6 in een restaurant en een jongetje van 11 wat vroeg of ik een taxi nodig had (hij de was chauffeur).

Vanuit Siam Reap vertrok ik naar Phom Phen de hoofdstad van Cambodja, ik werd van te voren gewaarschuwd als vrouw niet alleen over straat te gaan savonds dus dit deed ik ook niet. Het overval gehalte is hier erg hoog ivm de grote verschillen tussen rijkdom en armoede.

Smorgens bracht ik een bezoek aan de Tuel Sleng gevangenis en The Killingfields in de tijd van de Rode Khmer werden onderleiding van Pot Pol ruim 3 miljoen Cambodianen om het leven gebracht. Iedereen die hoogopgeleid was (en de familie), werd opgepakt gemarteld in de gevangenis en vervolgens vermoord. Vooral The Killingfields waren ontzettend indrukwekkend.. je liep over de massagraven waar de boten boven kwamen en zag een Killing Tree waartegen baby's en kleine kinderen werden doodgeslagen.. kippenvel een van de meest indruk wekkende dingen die ik heb gezien tot nu toe..

Vanuit Pohm Penh vertrok ik naar Sihanoukvile om door te reizen naar Koh Rong Samloem hier ben ik gister aangekomen in het paradijs! Witte stranden en een helder blauwe zee. Gisteravond ben ik weeste zwemmen met lichtgevend plankton, wat was dit super gaaf! Vandaag heb ik nog een strand dag, morgen vertrek ik naar Kampot een dorpje in het zuiden.

Het Chinees nieuwjaar is vandaag van start gegaan, wat af en toe roet in het eten gooit.. met het Chinees nieuwjaar gaan de Chinezen massaal op vakantie naar Azië.. en dat zijn er veel, heel veel 😅 15 dagen vieren ze feest, de ambassades zijn dicht, veel restaurants en winkels sluiten hun deuren en hotels en hostels zitten overvol..

Ik ben benieuwd wat ik hier van mee ga krijgen de komende dagen:
Volgende bestemming Vietnam!
Veel liefs Mariska

1. Marli:
    15 februari 2018
    Haha ik dacht al dat ik iets anders aan je zag, maar dat is dus je haar 😜 Klinkt weer fantastisch maris! Toch wel beetje spannend hoor met al dat corrupte gedoe. Pas je wel goed op ! Ik kan je niet nog langer missen hoor 😂
  2. Mariska Intven:
    15 februari 2018
    Hahaha ja.. ze hebben me er al goed mee gepest op het thuisfront😅 En die corruptie is prima te doen, gewoon jezelf gedragen en iedereen met respect behandelen dan is er niks aan de hand😁. Wanneer komt jou nieuwe verslag online?
  3. Suzan:
    15 februari 2018
    Hai Mariska, wat een verhalen zeg erg leuk om te volgen en te lezen. Gelukkig is het goed gekomen met je pasje. En je haren groeit wel weer aan.....ha ha. Geniet van alles wat op je pad komt. Liefs vanuit Bali.
  4. Keesje:
    Leuk! Veel plezier met het zoeken naar een slaapplaats. 😬😬
  5. Corrie Rombouts:
    15 februari 2018
    Hoe zo je hebt toch nog genoeg haren ?? tenminste op de foto's. Wel weer een heel leuk verhaal. Wat maak jij leuke gezellige dingen mee. Gelukkig is het goed gekomen met je pasje zonder hulp van mama. Wacht weer op je volgend verhaal. Je kunt straks wel een boek schrijven over wat je allemaal meegemaakt hebt. Nog heel veel plezier en kijk je wel een beetje uit.
  6. Corrie van de Pas:
    Hey Mariska
    Wat een belevenis is deze reis voor jou .
    Leuke en minder leuke dingen ,maar o zo geweldig om dit te mogen mee maken.
    Blijf lekker genieten van alles wat op je pad komt.
    Groetjes Jo en Corry
  7. Grace:
    15 februari 2018
    Super je verhalen over het prachtige Azië. Plekken waar we lang geleden ook geweest zijn.
  8. Petri Maas:
    17 februari 2018
    Hoi Mariska erg leuk om te lezen en zien wat je meemaakt overal! Ben benieuwd wat je in Vietnam allemaal meemaakt. Goede reis nog🤗
  9. Linsey Bottram:
    19 februari 2018
    Wat een heerlijk verhaal weer! (Op verloren pinpas na) opgelost! En Hoppa, Pietje gaat weer!! 😂😂💪🏻🤛🏻🍻🍻
  10. Ankie:
    8 maart 2018
    Hoi Mariska, bedankt voor je leuke verhalen, heel leuk om te lezen, geniet er van, groetjes, Ankie en Gerrit